I dag er det vanskelig å forestille seg en verden uten strømmetjenester – som Spotify, Tidal, Apple Music eller YouTube Music. Likevel er det ikke mange år siden fysisk distribusjon av musikk var enerådende, og mange plateselskapers største skrekk var kopiering av fysiske medier. Overgangen til strømming av musikk har vært en revolusjon i markedet.

Noen forandringsprosesser fører med seg endringer som er en evolusjon av tidligere teknologier, men uten å forandre selve verdiforslaget til kunden. I forhold til musikk var for eksempel overgangen fra kassetter til CD-er noe som ga bedre lydkvalitet og enklere bruk, men distribusjonen var i stor utstrekning den samme. Overgangen fra fysiske medier til strømming er noe helt annet. For å benytte et annet eksempel kan man se på spilleautomater. Evolusjonen fra helt fysiske automater til videoautomater hadde ingen dramatisk effekt i forhold til hvilke personer som fikk tilgang. Overgangen fra fysiske spilleautomater til løsninger nett er noe helt annet, der tjenester som Mr Green casino online er eksempel på revolusjon istedenfor sakte evolusjon.

Slik begynte det for mange av oss…

Maktforhold i bransjen forandrer seg med strømmetjenester

Det er kanskje spesielt de klassiske plateselskapene som har mistet makt i forbindelse med at distribusjonen nå i alt større grad skjer digitalt. Tidligere var det disse selskapene som helt styrte distribusjonen av CD-er, musikkassetter og andre fysiske medier. Det var helt enkelt ikke mulig å lykkes som artist uten et plateselskap.

De fire store internasjonale plateselskapene, Warner Music Group, Universal Music, Sony Music Entertainment og EMI, har så langt overlevd i dette helt nye markedet. Likevel er maktforholdene helt klart annerledes, og strømmetjenestene som Spotify har fått mer makt. I 2019 leverte også Spotify et overskudd for aller første gang.

Sammenlignet med videostrømmetjenester har denne utviklingen ikke kommet like langt enda, det er usikkert om vi for eksempel i fremtiden vil se at Spotify eller Tidal i enda større grad produserer unikt innhold og på den måten helt unngår mellomleddet som plateselskapene representerer.

Konserter og andre inntekter blir viktigere enn musikksalg

I en verden der fysisk distribusjon var enerådende, var det også mange artister som fikk en stor del av sine inntekter fra salg av musikk. Uansett om plateselskapene og distributørene selvfølgelig tok sin del av kaken, fantes det fortsatt noe igjen til artistene. Sammenlignet med dette er inntektene fra spilling på for eksempel Spotify eller Tidal relativt begrensede. Mange artister når et ekstremt mye større publikum via strømming, men inntektene per avspilling er minimale.

Dette betyr samtidig at en alt større del av inntektene må komme fra andre kilder, som konserter eller salg av andre produkter. Det finnes selvfølgelig mange norsk artister som gjør det helt fint i dette markedet, og når for eksempel Sondre Justad kunne levere et svært godt resultat, så lå mye av forklaringen i en intensiv turne med mange konserter.

Detter er også en trend som vi ser internasjonalt, der mange store stjerner har alt mer søkelys på konserter. I USA er det for eksempel vanlig at kjente artister er i Las Vegas i en lengre periode, og spiller konserter flere ganger i uken på store kasinoer eller hoteller. For musikkelskere er flere konserter positivt, og så lenge mange artister også kan fortsette å skape fantastisk musikk med inntekter fra konserter er dette en utvikling som fremstår som positiv for alle.